budowa kabiny lakierniczej

Budowa kabiny lakierniczej

Kiedy odpowiemy sobie już na pytanie Co to jest kabina lakiernicza? , pojawiają się kolejne pytania. Bardzo często pada pytanie, jaka jest budowa kabiny lakierniczej. Nie jest to taka oczywista sprawa, dlatego w tym wpisie szczegółowo wyjaśniamy, rozwiewamy wątpliwości i dajemy proste odpowiedzi. 

W wersji podstawowej kabina lakiernicza składa się z:

Podłoża umożliwiającego wydajny przepływ powietrza

 W zależności od wyboru klienta możemy zastosować różne typy podłoża. Prawdopodobnie najlepszym wyborem jest kanał technologiczny, na którym osadza się belki konstrukcyjne wraz z kratami i filtrami. Kolejnym dobrym rozwiązaniem jest podłoże samonośne w postaci stalowej kasety na wysokości 35 cm. W tym przypadku często wykonuje się obniżenie w posadzce, żeby ułatwić wprowadzanie elementów do kabiny lakierniczej. Rzadziej stosowanymi, ale równie skutecznymi typami podłoża są podłoża z rampą umożliwiającą wjazd pojazdu lub wózka transportowego do kabiny. 

 

Obudowy ograniczającej przestrzeń doprowadzenia prac lakierniczych.

Ściany boczne tworzą panele stalowe izolowane za pomocą wełny mineralnej. Elementy paneli mają grubość 50mm. Warto zaznaczyć, że są one zabezpieczone przed korozją przez ocynkowanie. Ze względu na to można wybrać kolorystykę ścian zewnętrznych według dostępnych kolorów RAL. 

 

Drzwi frontowych szeroko otwieranych lub rolowanych

W zależności od ilości miejsca i potrzeb klienta, możemy stosować drzwi szeroko otwierane 4- lub 3-skrzydłowe, jak również drzwi rolowane. Oba rozwiązania są równie korzystne. 

 

Elementów oświetlenia LED

Ponieważ praca w kabinie wymaga zastosowania jak najlepszego oświetlenia, podstawą którą gwarantujemy jest oświetlenie powyżej 1500 lux. W małej kabinie są to zazwyczaj 4 rzędy lamp LED (sufitowe i boczne), podczas gdy w większej kabinie 6 rzędów. 

 

Części grzewczych, czyli inaczej mówiąc z palników grzewczych i instalacji zasilających.

Jednym z najczęstszych wyborów jest palnik olejowy, chociaż coraz częściej wybór pada na palnik gazowy. Jednak nie są to jedyne możliwe rozwiązania. Idąc z postępem technologicznym, zdarzają się instalacje wodne, a czasem również zasilanie elektryczne. 

 

Elementów wentylacji wlotowej i wylotowej,

składające się zazwyczaj z dwóch central lub jednej centrali zespolonej typu PUSH-PULL oraz z kanałów wentylacyjnych, czerpni i wyrzutni powietrza. 

 

Podzespołów filtracyjnych

Ponieważ wydajna filtracja jest jednym z głównych filarów bezpiecznej pracy w kabinie lakierniczej, stosujemy filtracje na wszystkich etapach przepływu powietrza. Najpierw oczyszczamy powietrze z zanieczyszczeń z zewnątrz za pomocą filtrów wstępnych. Następnie powietrze przepływa przez sufit nawiewno-filtracyjny. Po przejściu przez wnętrze kabiny, zanieczyszczenia z wyrobów lakierniczych zostają zaabsorbowane przez filtry podłogowe typu PAINT STOP. Aby zapobiec przedostaniu się do atmosfery zbyt dużej ilości skażeń, stosuje się filtrację wylotową. 

 

Sufitu nawiewnego

Zawieszony nad stanowiskiem lakierniczym sufit nawiewny wraz z filtrami, tworzy przestrzeń zwaną „plenum filtracyjne”. Przeznaczeniem tego elementu jest dostarczenie czystego powietrza do kabiny lakierniczej i równomierne rozprowadzenie go do wnętrza. 

 

Panelu kontrolnego

Panel kontrolny kabiny lakierniczej łączy jej wszystkie elementy w jedną całość. Pozwala na ustalanie faz pracy i kontrolowanie parametrów wnętrza. W zależności od wyboru klienta może być on manualny albo dotykowy.

Podsumowanie

Reasumując, budowa kabiny lakierniczej może na pierwszy rzut oka wydawać się skomplikowana, jednak warto zauważyć, że każdy element jest potrzebny do prawidłowej i przede wszystkim bezpiecznej pracy. Warto o tym pamiętać, przy wyborze i konsultowaniu parametrów kabiny.